poniedziałek, 29 grudnia 2014

CHLEB NA ZAKWASIE NAJLEPSZY :)

W końcu mam zakwas :)) i do tego 3-y letni. Ponoć jest piekarnia, która ma ponad 100 letni zakwas. Swój dostałam na spotkaniu w świetlicy wiejskiej - projekt K. Kędzior "Domowa Piekarnia" - zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku związanego z akcją FILMIK

Chlebek jest bardzo dobry, w moim piekarniku musi być trochę dłużej w temp. 210 st. by był ładnie upieczony. :)

 OCENA 5 / 5




Składniki:
  • 400 g mąki pszennej typ750,
  • 200 g mąki żytniej typ 720,
  • wg uznania kminek, sezam, słonecznik itp,
  • płaska łyżka soli,
  • 400 ml ciepłej wody,
  • ok 200 ml zakwasu.
Wszystkie składniki mieszamy w misce mikserem :)) łapkami spiralnymi. Wykładamy do foremki/keksówki, ja stosuje papier do pieczenia by chlebek łatwo odchodził od foremki. Ciasto nakładamy łyżka metalową, którą każdorazowo się macza w zimnej wodzie by ciasto się do niej nie lepiło. Moje ciasto wyrasta w pobliżu kaloryfera, kilka godzin by zwiększyło swoją objętość. Autorka przepisu podaje, że można je włożyć do szafki lub do wyłączonego piekarnika (nieprzewiewne miejsce). Powinno wyrosnąć do krawędzi blaszki.
Pieczemy w 210 st C 15 min. ( u mnie ciut więcej), potem 180 st C na 30-40 min. By spód się dobrze dopiekł ostatnie 10 min. tylko z grzaniem od dołu. Pieczemy bez termoobiegu. Od razu wyciągamy chlebek z blachy by się nie zaparzył. Musi stygnąć przynajmniej 1 godz. lub dłużej na kratce lub 2 łyżkach drewnianych by miał dostęp do powietrza z każdej strony.

Zakwasu nie robiłam sama, dostałam. Dokarmia się go raz w tygodniu by nie umarł 1 łyżką mąki żytniej i ciepłej wody (jeśli nie chcemy piec chleba w najbliższej przyszłości). Jeśli chcemy upiec chleb należy go dokarmić dzień wcześniej 1/2 szkl. wody ciepłej i mąki żytniej, wymieszać i pozostawić w kuchni (nie w lodówce) by zaczął pracować. Przykryć pokrywką od słoika, pokrywki nie zakręcać! Smacznego !

3 komentarze:

  1. Super, masz farta, że zakwas Ci ktoś dał ja tego szczęścia nie miałam raczej sama drobię innym hahaha. Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. fartło mi się to prawda... ale też rozdaję, już 2-m osobom ;)

      Usuń
  2. Film przepiękny, taki, że słów brak nad zachwytem.
    Życzyłabym sobie takiej reklamy w TvP propagującej Polski Chleb na zakwasie.
    A chlebek piekę regularnie od kilku lat i nadal zachwycamy się zapachem i smakiem każdej kromki. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń